Badanie silnika wykonawczego – sposoby sterowania silnika wykonawczego.

 

1.Przebieg ćwiczenia.

 

1.1Sterowanie amplitudowe.

 

Należy połączyć układ według schematu:

 

 

Wyznaczanie charakterystyki sterowania oraz charakterystyki obciążenia.

Uzwojenie wzbudzenia zasilamy napięciem znamionowym. Uzwojenie sterujące za pomocą autotransformatora, który umożliwi zmianę amplitudy napięcia sterującego. Przesunięcie fazy o kąt 90° uzyskujemy za pomocą transformatora Scott’a. Transformator ten posiada na wyjściu napięcia o jednakowej amplitudzie i przesunięte względem siebie  o kąt 90°. Dla różnych wartości momentu obciążenia wyznaczamy charakterystykę sterowania.

Charakterystykę mechaniczną wyznaczamy obserwując zmiany prędkości kątowej w funkcji momentu obciążenia dla kilku wartości napięcia sterującego.

Dodatkowo należy również wyznaczyć parametry omówione w  wprowadzeniu.

 

1.2 Sterowanie fazowe.

 

Podobnie jak w punkcie poprzednim wyznaczamy charakterystykę sterowania oraz mechaniczną. W tym przypadku zmieniamy kąt fazowy między napięciem sterującym a napięciem wzbudzenia silnika. Uzwojenia wzbudzenia jest zasilone napięciem znamionowym. Amplituda napięcia sterującego jest równa amplitudzie napięcia znamionowego. Wyznaczamy zależność prędkości kątowej od kąta przesunięcia fazowego dla kilku wartości momentu obciążenia. Następnie charakterystykę mechaniczną czyli prędkość kątową w funkcji momentu obciążenia dla kilku wartości kąta przesunięcia fazowego.

Dla sterowania fazowego korzystamy z schematu:

 

1.3 Sterowanie amplitudowo – fazowe.

 

Celem ćwiczenia jest porównanie sposobów sterowania silnika wykonawczego dwufazowego dlatego też i w  tym punkcie wyznaczamy charakterystykę sterowania oraz charakterystykę mechaniczną. W tym przypadku zmieniamy zarówno kąt  fazowy między napięciem sterującym a napięciem wzbudzenia silnika jak również amplitudę napięcia sterującego. Amplituda napięcia wzbudzenia jest równa amplitudzie napięcia znamionowego. Amplituda napięcia sterującego jest zmieniana w granicach od zera do wartości znamionowej przy pomocy autotransformatora.

 

Ø      Wyznaczamy zależność prędkości kątowej od wartości amplitudy napięcia uzwojenia sterującego (dla stałej wartości kąta przesunięcia fazowego z zakresu od zera do 90°)  dla kilku wartości momentu obciążenia.

 

Ø       Następnie charakterystykę mechaniczną czyli prędkość kątową w funkcji momentu obciążenia dla kilku wartości kąta przesunięcia fazowego przy zadanej wartości amplitudy napięcia sterującego.

 

Dodatkowo we wszystkich przypadkach sterowania należy obliczyć sprawność, moc użyteczną na wale, moc czynna i pozorną uzwojenia sterującego. 

Dla sterowania amplitudowo - fazowego korzystamy z schematu: